YKKÖSEN OTTELU AC KAJAANI – SJK 30.6.2013

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti määrätä SJK:lle 1 500 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaan.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään vastalauselautakunnan ratkaisu 7.8.2013 sekä SJK:n vastine ja valitus vastalausekunnalle.

Palloliiton vastalauselautakunta on SJK:n tekemän vastalauseen johdosta ratkaisullaan 7.8.2013 muuttanut Palloliiton toimiston 4.7.2013 tekemää päätöstä koskien ottelussa AC Kajaani-SJK tapahtunutta kilpailumääräysten 15 §:n rikkomista, jossa rikkomuksessa on ollut kyse siitä, että SJK:lla on ollut kokoonpanoluettelossaan liian vähän Suomessa kasvatettuja pelaajia (SK-Pelaaja).

Vastalauselautakunta lähetti ratkaisunsa kurinpitovaliokunnalle tiedoksi kilpailumääräysten 24 §:n mukaisen seuraamuksen harkintaa varten.

SJK katsoo vastineessaan, että kilpailumääräyksien SK-pelaajia koskeva säännös koskee vain yli 21-vuotiaita pelaajia. SJK:n pelaajista kolme ulkomaalaiseksi lasketuista pelaajista oli alle 21-vuotiaita. Lisäksi yksi SJK:n pelaaja on saavuttanut kotimaisen pelaajan statuksen ennen kuin SK-säännöstö on tullut voimaan. SJK:n ottelupöytäkirja oli kaksi pelaajaa vajaa, joten jos se olisi ottanut kaksi pelaajaa lisää otteluun, olisi säännöksen edellytykset täyttyneet. Vastineessaan SJK korostaa sitä, että se ei tietoisesti rikkonut kilpailumääräyksiä.

Asiassa on riidatonta, että SJK:lla on ollut ottelupöytäkirjaan merkittyinä 16 pelaajaa, joista yhdeksän pelaajaa ei ole täyttänyt kilpailumääräysten 3 §:n v)-kohdan mukaista määritelmää Suomessa kasvatetusta pelaajasta (SK-Pelaaja), eli he eivät ole olleet rekisteröitynä suomalaiseen seuraan vähintään kolmen vuoden ajan ikävuosina 12–21.

Kilpailumääräysten 15.2 §:n mukaan ottelupöytäkirjaan merkityistä pelaajista vähintään puolet täytyy olla SK-pelaajia, joista vähintään neljän on pelattava ottelussa. Ottelupöytäkirjaan merkittyjen pelaajien on oltava pelipaikalla joko kentällä tai vaihtopenkillä. Jos 15.2 §:n ehdot eivät täyty, määräysten 15.3 §:n mukaan joukkueen katsotaan käyttäneen pelioikeudettomia pelaajia. Asia käsitellään tällöin kilpailumääräysten 24 §:n mukaisesti.

Kilpailumääräysten 24.4 §:n mukaan jos rikkomus on tapahtunut lieventävien asianhaarojen vallitessa, voidaan ottelutuloksen muuttamisen sijaan rikkonutta joukkuetta rangaista liiton rangaistusmääräysten mukaisesti tai määrätä kilpailun järjestäjän toimesta maksun kilpailumääräysten rikkomisesta.

SJK:n ottelupöytäkirjaan merkityistä pelaajista yli puolet eivät täyttäneet SK-pelaajan kriteeriä. Näin ollen kilpailumääräysten 15.2 §:n ehdot eivät täyttyneet ja SJK on siten peluuttanut pelioikeudetonta pelaajaa. Kaikkien pelaajien täytyy olla pelipaikalla.

Rangaistusmääräysten 2 §:n a-kohdan mukaan voidaan rangaista sitä, joka rikkoo liiton sääntöjä tai määräyksiä. SJK:n katsotaan rikkoneen liiton kilpailumääräyksiä peluuttamalla pelioikeudetonta pelaajaa. Rangaistusta määrättäessä kurinpitovaliokunta piti koventavana perusteena sitä, että kyseessä on miesten Ykkösen kärkiseura, jonka toiminta on ammattimaista. Seuran tulee tuntea sääntö. SK-pelaajia koskeva sääntö on selvä eikä sitä voida pitää tulkinnanvaraisena. Säännön ideana on se, että taataan Suomessa kasvatettujen pelaajien määrän lisääminen huippujalkapallotasolla.

Valitusosoitus:

Rangaistusmääräysten 8 §:n mukaisesti rangaistulla on oikeus hakea muutosta tähän päätökseen valittamalla kirjallisesti Suomen Palloliiton valitusvaliokunnalle viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lähde: SPL:n tiedote