Päätöstä tehdessään valiokunnalla oli käytössään otteludelegaatin raportti sekä KPV:n ja HIFK:n vastineet. Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi seuraavaa.

KPV oli saanut HIFK:lta ilmoituksen, että HIFK:n kannattajia saapuu peliin yksi linja-autollinen, eli hiukan yli 40 kannattajaa. Tämän perusteella KPV varasi HIFK:n kannattajille oman osaston aurinkokatsomosta. KPV:n vastineen mukaan kaikkien HIFK:n kannattajien reput tarkistettiin portilla. Alkuun kyseisessä katsomon osassa oli kuusi järjestyksenvalvojaa ja toisella puoliajalla heitä oli kahdeksan.

Delegaatin raportin mukaan ottelun 81. minuutilla HIFK:n kannattajakatsomosta heitettiin paukkupommi katsomon viereen. Järjestyksenvalvojat eivät onnistuneet tunnistamaan heittäjää, eikä ketään poistettu tämän johdosta katsomosta.

Turvallisuusmääräysten 3.1 mukaan jalkapallo-ottelun järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä, eli kotijoukkue. Määräysten 4.1.1 mukaan järjestäjän tulee pyrkiä ottelun turvallisuuteen liittyvillä toimenpiteillä estämään ennakolta häiriöt ja vaaratilanteet. Määräysten 4.1.9 mukaan otteluun ei saa tuoda räjähdysaineita tai räjähteitä.

KPV:n katsotaan rikkoneen näitä määräyksiä, koska katsomoon oli tuotu räjähde ja se heitettiin katsomosta siten, että se räjähti katsomon vieressä.

Turvallisuusmääräysten 3.7 mukaan seura on vastuussa mm. kannattajiensa käytöksestä kaikissa ottelutapahtumissa. Koska HIFK:n kannattajien katsotaan syyllistyneen räjähteen heittämiseen, katsotaan HIFK:n rikkoneen tätä turvallisuusmääräystä.

Rangaistuksen määrää harkitessaan kurinpitovaliokunta piti HIFK:n osalta koventavana sitä, että HIFK on tuomittu viimeisen runsaan kahden vuoden aikana kymmenen kertaa sakkoihin turvallisuusmääräysrikkomuksista, joista yksi on tapahtunut tänä vuonna. KPV:tä ei ole aiemmin tuomittu turvallisuusmääräysrikkomuksista.

Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella rangaistut eivät voi hakea muutosta tähän päätökseen Palloliiton valitusvaliokunnalta.

Lähde: www.palloliitto.fi