KAKKOSEN OTTELU ÅIFK – MUSA 5.8.2015
Päätös:
Kurinpitovaliokunta päätti seuraavaa:
– ÅIFK: 300 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.
– MuSa: 200 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.
Perustelut:
Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään erotuomarin ja 2. avustavan erotuomarin raportit, videotallenne sekä ÅIFK:n ja MuSa:n vastineet.
Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että humaltuneen oloinen MuSa:n kannattaja juoksi kentälle 2. avustavan erotuomarin vierestä ja jäi rangaistusalueen kulman tuntumaan heiluttamaan lippua. 2. avustava erotuomari kehotti häntä poistumaan, mutta hän tuli heiluttamaan kannattajalippua 2. avustavan erotuomarin kasvojen eteen. 2. avustava erotuomari pyysi kannattajaa siirtymään pois rajaviivan tuntumasta. Toisen kehotuksen myötä kannattaja siirtyi kauemmaksi ja samalla otti kiinni 2. avustavan erotuomarin poninhännän tyvestä ravistaen. Tämän jälkeen kannattaja siirtyi hieman kauemmaksi.
Järjestyksenvalvoja ryhtyi erotuomarin pyynnön seurauksena poistamaan kannattajaa katsomosta, jonne hän oli jo siirtynyt. Kannattaja käveli 2. avustavan erotuomarin edestä rajaviivalla heiluttaen lippuaan. 2. avustava erotuomari pyysi järjestyksenvalvojaa saattamaan katsojaa pois kauempana rajaviivasta.
Kannattaja katsoi ottelun lopun stadionin ulkopuolelta, joskus huudellen 2. avustavalle erotuomarille. Ottelun loputtua kannattaja juoksi takaisin kentälle ja heilutteli lippua erotuomariston vieressä. Erotuomari joutui pyytämään järjestyksenvalvojaa tilanteeseen.
Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. ÅIFK oli kotijoukkueena kyseisen ottelun järjestäjänä. Turvallisuusmääräysten 4.1.1 -kohdan mukaan ottelun järjestäjän tulee pyrkiä ottelun turvallisuuteen liittyvillä toimenpiteillä estämään ennakolta häiriöt ja vaaratilanteet. Määräysten 4.1.2 -kohdan mukaan pelaajien, joukkueiden taustahenkilöiden ja erotuomariston koskemattomuus on taattava koko ottelutapahtuman ajan. Rangaistusmääräysten 2 §:n mukaan erotuomariston fyysiseen koskemattomuuteen puuttuminen on katsottava aina vakavaksi rikkomukseksi. Määräysten 4.1.8 -kohdan mukaan jalkapallokentän turvallisuusalue on neljä metriä sivurajasta ja kolmesta viiteen metriä päätyrajasta. Häiritsevä käyttäytyminen ja katsojien oleskelu turvallisuusalueella on kiellettyä.
Ottelussa järjestyksenvalvojat eivät puuttuneet tapahtuneeseen vasta kuin pyynnöstä. Kannattaja pääsi tulemaan kenttäalueelle useampaan kertaan ja puuttumaan 2. avustavan erotuomarin fyysiseen koskemattomuuteen. ÅIFK:n katsotaan syyllistyneen turvallisuusmääräysten rikkomiseen.
Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. Kyseinen kannattaja oli MuSa:n kannattaja. MuSa:n katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.
ÅIFK:lla ja MuSa:lla ei ole aiempaa historiaa kurinpitovaliokunnassa, mutta kurinpitovaliokunta katsoo, ettei varoitus ole kummankaan seuran osalta riittävä seuraamus.
Valitusosoitus:
Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.
Rangaistu saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
VEIKKAUSLIIGAN OTTELU HJK – FC LAHTI 12.8.2015
Päätös:
Kurinpitovaliokunta päätti seuraavaa:
– HJK: 1.500 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.
– FC Lahti: 1.500 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.
Perustelut:
Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään delegaatin raportti ja raportin liitteenä ollut valokuva sekä molempien seurojen vastineet.
Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että ottelun 86. peliminuutilla järjestyksenvalvojat yrittivät ottaa FC Lahden kannattajakatsomossa kiinni henkilöä, jolloin häneltä putosi savupaukku. Rähinöinnin aikana paukahti toinen savupaukku. Savu oli ohi noin viidessä minuutissa.
Ottelun 73. peliminuutilla ravintolakatsomosta lensi oluttuoppi vaihtopenkkien väliin, neljännen erotuomarin taakse. Tuoppi ei osunut kehenkään. Heittäjä poistettiin katsomosta.
Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. HJK oli kyseisen ottelun järjestäjä. Turvallisuusmääräysten 4.1.10 e-kohdan mukaan otteluun taikka ottelupaikan välittömään läheisyyteen ei saa tuoda mm. ilotulitteita, soihtuja tai savuja. HJK ei pystynyt kotijoukkueena estämään savujen tuomista katsomoon, joten sen katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.
Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. FC Lahden kannattajat sytyttivät savuja, joten FC Lahden katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.
Rangaistusta määrättäessä kurinpitovaliokunta piti koventavana perusteena sitä, että tämä oli tällä kaudella HJK:n kuudes kerta ja FC Lahden kolmas kerta, kun ne ovat kurinpitovaliokunnan käsittelyssä.
Valitusosoitus:
Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.
Rangaistu saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kulu-essa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
B-POJAT YKKÖSEN OTTELU VPS-J – NÄRPES KRAFT 15.8.2015
Päätös:
Kurinpitovaliokunta päätti antaa VPS-j:lle 200 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.
Perustelut:
Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään erotuomarin raportti ja raportin liitteenä olleet valokuvat sekä VPS-j:n vastine.
Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että noin kymmenen minuuttia ottelun alkamisen jälkeen VPS:n kannattajaryhmä tuli otteluun. Noin 27. peliminuutilla he sytyttivät soihtuja ja heittivät paukkupommeja avustavan erotuomarin viereen. Erotuomarin turvallisuuden ollessa uhattuna erotuomari keskeytti ottelun. Erotuomari pyysi ottelun järjestäjää rauhoittamaan tilannetta. Ottelua pystyttiin jatkamaan noin viiden minuutin jälkeen.
Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. VPS-j oli kyseisen ottelun järjestäjä. Turvallisuusmääräysten 4.1.10 e-kohdan mukaan otteluun taikka ottelupaikan välittömään läheisyyteen ei saa tuoda mm. ilotulitteita, soihtuja tai savuja. Määräysten 4.1.2 -kohdan mukaan pelaajien, joukkueiden taustahenkilöiden ja erotuomariston koskemattomuus on taattava koko ottelutapahtuman ajan. VPS-j ei pystynyt estämään soihtujen ja paukkupommien tuomista katsomoon eikä niiden heittelyä erotuomarin viereen, jolloin erotuomarin turvallisuus on ollut uhattuna. VPS-j:n katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.
Kannattajien käytöksen seurauksena ottelu jouduttiin keskeyttämään ja erotuomarin turvallisuus oli uhattuna. Näin ollen vaikka kyseessä oli B-poikien Ykkösen ottelu, seura ei voi selvitä varoituksella.
Valitusosoitus:
Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.
Rangaistu saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.