Käpylän Pallon 00-ikäluokan vastuuvalmentaja Teemu Tavikainen on huudellut tällaisen perään jo pitkään.

– Meidän terminologiamme on surkea. Sen takia valmentajat eivät tiedä mitä asioita pitää seurata tai mihin asioihin tarttua. Pelistä ei silloin valitettavasti jää paljon käteen. Ja miten opetat pelaajia, jos et ymmärrä pelistä oleellisia asioita. Tämä on iso tekijä siinä, että ymmärryksemme pelistä on keskimäärin todella heikko, Tavikainen sanoo 90min-lehdessä.

Sami Hyypiä Akatemiassa termistöä yritettiin saada kasaan, mutta kompastuskiveksi muodostui se, että kaikki näkivät esitetyt termit eri tavalla.

– Se, että asiat ymmärretään väärin, on iso ongelma. Vaarana on Kaikki Pelaa -efekti. Hoetaan pelaajille termejä ymmärtämättä niiden todellista merkitystä, Tavikainen sanoo.

– Meillä on Suomessa akateemisesti koulutettuja ihmisiä lajin parissa todella vähän. Maasta löytyy esimerkiksi Liverpoolin yliopistossa jalkapallotiedettä opiskelleita ihmisiä, mutta heitä ei haluta käyttää. Muutosta pelätään, ja asiat halutaan tehdä niin kuin aina ennenkin, hän jatkaa.

Maamme jalkapallossa on yhteiselle terminologialle huutava tarve, jos haluamme kehittää jalkapalloamme. Oikea termistö oikein ymmärrettynä auttaisi siinä, että valmentajat ja lajitoimijat pääsisivät paljon paremmin kiinni itse peliin ja sen sisältöön.

Keskeisiä jalkapallotermejä:

Positiivinen peliasento: Hyökätessä sijoittuminen niin, että pelaajan naama osoittaa hyökkäyssuuntaan.

Negatiivinen peliasento: Hyökättäessä sijoittuminen niin, että pelaajan naama osoittaa kohti omaa maalia.

Liikekuvamallin ylläpito: Liike-energian säilyttäminen liikkumisessa, liikkeissä, suunnanmuutoksissa, hidastamisessa ja/tai liikkeellelähdöissä. Pelaaja ei siis koskaan pysähdy ja lähde liikkeelle vaan pysyy liikkeessä askeltiheyttä muuntamalla.

Start-stop-start-liike: Vastustajaa hämätään tiedostetusti tiettyyn suuntaan liikkeellä, jolla tehdään itselle tilaa haluttuun kohtaan kentällä.

Pausa: Pelaaja ei pelaa vastaanottamaansa palloa välittömästi eteenpäin, vaan odottaa, jotta muut pelaajat ehtivät tehdä itsensä pelattavaksi tai että vastustaja tekee virheliikkeen.

Lyhyt lataus: Pelaaja potkaisee pallon nopeasti, asettelematta palloa tai säätämättä vauhtia. Liikkeeseen ei tule saattoa eikä lantio aukea liian ajoissa pelattavaan suuntaan.

Kaariliike: Palloton pelaaja tekee kaarenmuotoisen liikkeen ja ylläpitää peliasennon hyökkäyssuuntaa kohti. Tämä mahdollistaa paljon paremman kulman syötön vastaanottajalle jatkaa peliä.

Diagonaalisyöttö: Syötettäessä hyökkäyssuuntaan pallo liikkuu eteenpäin ja leveyteen. Se mahdollistaa positiivisen peliasennon ylläpitämistä ja helpottaa pelin jatkamista.

Lateraalisyöttö: Syötettäessä pallo liikkuu kentän poikittaissuunnassa.

In-out syöttö: Syötetään omalle pelaajalle, joka palauttaa pallon heti takaisin. Tarkoitus on houkutella vastustajaa lähemmäs palloa, jolloin hänen selkänsä taakse tai laitoihin syntyy tilaa.

Pelintekijän alue: Vastustajan hyökkääjien ja keskikenttälinjan väliin jäävä alue

10-alue: Vastustajan puolustuslinjan ja keskikenttälinjan väliin jäävä alue.

Automaatio: Malli, jota halutaan toistaa. Jose Mourinhon mukaan ammattipelaajat tarvitsevat 86 toistoa, jotta asia toimii automaatiotasolla. Esimerkiksi pelataan keskikentällä in-out syöttö, ja pelataan pallo prässäämään tulevan pelaajan selän taakse 10-alueelle.

Lähde: 90min 2/2014

Lehden digiversio:

http://www.digipaper.fi/90min/122577/