SUOMEN CUPIN OTTELU FC KORSO UNITED – JJK 11.3.2016

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti antaa FC Korso Unitedille 300 euron sakon rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään avustavan ero-tuomarin raportti ja FC Korso Unitedin vastine.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että alkulämmittelyn aikana FC Korso Unitedin kannattajat nauttivat selvästi alkoholia katsomonosassaan. Katsojille oli tehty turvatarkastus. Ottelun alettua kannattajat alkoivat huudella solvauksia vierasjoukkueen pelaajille. Huudot olivat ensimmäisellä puoliajalla toistuvia. Järjestysmiehet eivät puuttuneet tilanteeseen. Huomattavassa humalassa olleet kannattajat jatkoivat solvaavaa huutelua toisella puoliajalla, jolloin huutelu oli myös rasistista. Näihin huutoihin järjestyksenvalvojat reagoivat, mutta tämänkin jälkeen kuului vielä muutama huuto.

Kannattajaryhmällä oli oma katsomonosansa. Toisen puoliajan lopussa yksi kannattaja meni muualle katsomoon ja huuteli muille katsojille.

FC Korso United katsoo vastineessaan, ettei huutelu ollut kovinkaan häiritsevää. FC Korso United kertoo vastineessaan, että muutama humalainen kannattaja huusi kyseisiä solvauksia eikä kyseessä ollut ohjattu toiminta.

Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. FC Korso United oli kotijoukkueena kyseisen ottelun järjestäjänä. Turvallisuusmääräysten 4.1.3 -kohdan mukaan ottelutapahtumassa on käyttäydyttävä asiallisesti ja muita kohtuuttomasti häiritsemättä. Määräysten 4.1.4 -kohdan mukaan kaikenlainen rasismi tai rasistinen käyttäytyminen on kiellettyä ja se on pyrittävä estämään ennakolta. Mikäli rasismia ilmenee, siihen on puututtava välittömästi. Rasistinen käytös on rangaistusmääräysten 2 §:n mukaan aina vakava rikkomus. Määräysten 4.1.5 -kohdan mukaan muun muassa pelaajiin kohdistuva herjaava käytös on kiellettyä. Mikäli herjaavaa käytöstä ilmenee, siihen on puututtava välittömästi. Määräysten 4.1.10 e-kohdan mukaan otteluun taikka ottelupaikan välittömään läheisyyteen ei saa tuoda päihdyttäviä aineita.

FC Korso United ei onnistunut estämään alkoholin tuomista katsomoon. Kannattajat nauttivat alkoholia katsomossa ja olivat päihtyneitä. He käyttäytyivät asiattomasti huutelemalla pelaajille ja muille katsojille. Kannattajat huusivat solvauksia vierasjoukkueen pelaajille ja osa näistä huudoista oli myös rasistisia. Ottelussa tapahtui lukuisia laiminlyöntejä, joten FC Korso Unitedin katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. Kyseiset kannattajat olivat FC Korso Unitedin kannattajia, joten FC Korso Unitedin katsotaan syyllistyneen turvallisuusmääräysten rikkomiseen myös näiltä osin.

Myötävaikuttavana seikkana tapahtumiin on ollut se, että ottelu pidettiin perjantai-iltana klo 20.00 alkaen. Rangaistusta määrättäessä kurinpitovaliokunta piti lieventävänä seikkana sitä, että FC Korso United pelaa IV-divisioonassa eikä se ole ollut aiemmin kurinpitovaliokunnan käsittelyssä. Kurinpitovaliokunta piti rangaistusta koventavana perusteena sitä, että kyseessä oli Suomen Cupin ottelu, joka on Suomen arvostetuin jalkapallotapahtuma ja kyseisessä ottelussa tapahtui monta rikkomusta, joten varoitus ei voi olla riittävä rangaistus.

Valitusosoitus:

Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.

Rangaistu saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

SUOMEN CUPIN OTTELU FC KONTU – KÄPA 12.3.2016

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti antaa FC Kontulle 400 euron sakon rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään erotuomarin ja avustavan erotuomarin raportit, erotuomarin lähettämä video sekä FC Kontun vastine.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että FC Kontun kannattajia tuli kentälle useaan eri kertaan. Ensimmäisen kerran kannattaja tuli kentälle ottelun 45. peliminuutilla, kun erotuomari oli tuominnut rangaistuspotkun. Kannattaja tuli rangaistusalueelle ja potkaisi palloa. Tällöin ottelu oli pysäytettynä. Erotuomari kävi sanomassa kotijoukkueen joukkueenjohtajalle, että kannattajien pääsy kentälle on estettävä.

Ottelun 79. peliminuutilla yhdeksän kannattajaa tuli kentälle noin minuutin ajaksi juhlimaan maalia. Erotuomari meni uudestaan joukkueenjohtajan luokse, jotta he menevät kieltämään kannattajia tulemasta kentälle. Kotijoukkueen vaihtopelaaja meni hoitamaan asiaa. Ottelun noin 82. peliminuutilla yksi kannattaja heitti olut-tölkin noin 15 metriä kentän puolelle. Yksi kannattaja tuli kentälle lähtien kohti vierasjoukkueen pelaajia, mutta kotijoukkueen vaihtopelaaja ohjasi kannattajan nopeasti pois kentältä.

Päätösvihellyksen jälkeen yksi kannattaja juoksi katsomosta erotuomarin viereen heiluttaen punaista esinettä. Toinen kannattaja meni vierasjoukkueen pelaajan luokse, mutta avustava erotuomari saattoi pelaajan kauemmaksi kannattajasta.

Ottelun aikana vierasjoukkueen pelaajalle huudeltiin uhkauksia ja rasistisia huutoja. Huudot tulivat kotijoukkueen kannattajakatsomosta.

FC Kontun vastineen mukaan seura ei osannut varautua kyseisiin tapahtumiin, koska kentälle juoksuja tai pelaajien tai erotuomareiden häirintää ei ollut tapahtunut aiemmin.

Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. FC Kontu oli kotijoukkueena kyseisen ottelun järjestäjänä. Turvallisuusmääräysten 4.1.1 -kohdan mukaan jalkapallo-ottelun järjestäjän tulee pyrkiä ottelun turvallisuuteen liittyvillä toimenpiteillä estämään ennakolta häiriöt ja vaaratilanteet. Määräysten 4.1.3 -kohdan mukaan ottelutapahtumassa on käyttäydyttävä asiallisesti ja muita kohtuuttomasti häiritsemättä. Määräysten 4.1.4 -kohdan mukaan kaikenlainen rasismi tai rasistinen käyttäytyminen on kiellettyä ja se on pyrittävä estämään ennakolta. Mikäli rasismia ilmenee, siihen on puututtava välittömästi. Rasistinen käytös ja siihen puuttumatta jättäminen on rangaistusmääräysten 2 §:n mukaan aina vakava rikkomus. Määräysten 4.1.5 -kohdan mukaan muun muassa pelaajiin kohdistuva herjaava käytös on kiellettyä. Mikäli herjaavaa käytöstä ilmenee, siihen on puututtava välittömästi. Turvallisuusmääräysten 4.1.9 -kohdan mukaan katsojien pääsy pelikentälle on estettävä ottelutapahtuman aikana.

FC Kontu ei pystynyt estämään kannattajien tuloa kentälle, mitä tapahtui useaan eri kertaan. Kentälle juoksuja tapahtui vielä senkin jälkeen, kun erotuomari oli huomauttanut asiasta ja pyytänyt korjaamaan tilanteen. Kentälle päästiin heittämään myös oluttölkki. Päätösvihellyksen jälkeen kannattaja pääsi vielä lähestymään erotuomaria kentällä. Lisäksi kannattajat huusivat rasistisia ja solvaavia huutoja. FC Kontun katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. Kyseiset kannattajat olivat FC Kontun kannattajia, joten FC Kontun katsotaan syyllistyneen turvallisuusmääräysten rikkomiseen myös näiltä osin.

Myötävaikuttavana seikkana tapahtumiin on ollut se, että ottelu pidettiin lauantai-iltana klo 20.00 alkaen. Rangaistusta määrättäessä kurinpitovaliokunta piti lieventävänä seikkana sitä, että FC Kontu pelaa III-divisioonassa eikä se ole ollut aiemmin kurinpitovaliokunnan käsittelyssä. Kurinpitovaliokunta piti rangaistusta koventavana perusteena sitä, että kyseessä oli Suomen Cupin ottelu, joka on Suomen arvostetuin jalkapallotapahtuma. Lisäksi kyseisessä ottelussa tapahtui rasistista käytöstä. Varoitus ei ole riittävä rangaistus, koska kyseisessä ottelussa tapahtui monta rikkomusta.

Valitusosoitus:

Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.

Rangaistu saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.