VEIKKAUSLIIGAN OTTELU HJK – HIFK 6.7.2015

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti seuraavaa:

– HJK: 3.000 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

– HIFK: 4.000 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään delegaatin raportti, sisältäen linkin valokuviin ja videoihin, sekä HJK:n ja HIFK:n vastineet.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että ennen ottelun alkua HJK:n kannattajat savuttivat. Ottelun 49. peliminuutilla HJK:n kannattajien joukossa sytytettiin pienempi savu. Kannattajia tuli myös kaiteen yli, mutta heidät saatiin kiinni. HJK:n päädystä heitettiin kenttäalueelle kaksi tyhjää tölkkiä, joista toinen pysähtyi maaliverkkoon ja toinen putosi maalialueen sivuosaan.

HIFK:n kannattajaryhmä sytytti ennen ottelun alkua noin 30 soihtua, joista syntyi voimakas tulimeri. Kolme soihtua heitettiin kenttäalueelle, joista yksi nurmikolle ja tämän seurauksena nurmikkoa paloi. Ottelun 83. peliminuutilla noin 40 HIFK:n kannattajaa meni katsomon kaiteen yli. Näistä noin kymmenen meni yli lisäaidan, joista yksi meni yli mainosaidan. Heti tämän jälkeen heitettiin vilkkuva soihtu katsomon kaiteen ja mainosaidan väliin.

Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. HJK oli kotijoukkueena kyseisen ottelun järjestäjänä. Seurat eivät voi sitovasti sopia kotijoukkueen vastuun rajoittamisesta. Määräysten 4.1.10 e-kohdan mukaan otteluun taikka ottelupaikan välittömään läheisyyteen ei saa tuoda mm. ilotulitteita, soihtuja tai savuja. Turvallisuusmääräysten 4.1.3 -kohdan mukaan ottelutapahtumassa on käyttäydyttävä asiallisesti ja muita kohtuuttomasti häiritsemättä.

HJK ei pystynyt estämään savujen ja soihtujen tuomista katsomoon eikä tölkkien heittoa kenttäalueelle. Lisäksi se ei pystynyt estämään kannattajien poistumista katsomosta kenttäalueelle. Kannattajat eivät ylittäneet turvallisuusrajaa, mutta katsomosta poistuminen on turvallisuusmääräysten 4.1.3 -kohdan mukaista häiritsevää käyttäytymistä. HJK:n katsotaan syyllistyneen turvallisuusmääräysten rikkomiseen.

Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. HJK:n kannattajat sytyttivät savuja sekä heittivät tyhjiä tölkkejä kenttäalueelle. Lisäksi kannattajat poistuivat katsomosta kenttäalueelle. HJK:n katsotaan rikkoneen myös näiltä osin turvallisuusmääräyksiä. HIFK:n kannattajat sytyttivät useita soihtuja, joista yksi poltti kentän nurmikkoa. Lisäksi kannattajat poistuivat katsomosta kenttäalueelle, mikä on häiritsevää käyttäytymistä. HIFK:n katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Rangaistusta määrättäessä kurinpitovaliokunta piti koventavana perusteena sitä, että ennakkoon oli tiedettävissä, että otteluun kohdistuu vakavia turvallisuusriskejä. Kyseessä oli korkean riskin ottelu. Ottelussa oli ilmeistä piittaamattomuutta lain, FIFAn, UEFAn ja Palloliiton säännöistä. Kaudella 2013 HJK syyllistyi viisi kertaa ja HIFK kolme kertaa turvallisuusmääräysten rikkomiseen. Lisäksi kumpikin seura syyllistyi viime kaudella kolme kertaa turvallisuusmääräysten rikkomiseen. Tällä kaudella tämä oli HJK:n viides ja HIFK:n neljäs kerta kurinpitovaliokunnan käsittelyssä.

Valiokunta keskusteli vakavasti rangaistusmääräysten muista mahdollisista rangaistuslajeista. Mikäli vastaavanlainen menettely jatkuu, sovellettavaksi voi tulla rangaistusmääräysten 3 §:n b-kohta ottelun määräämisestä pelattavaksi muualla kuin kotikentällä tai 3 §:n c-kohta ottelun määräämisestä pelattavaksi ilman katsojia.

Valitusosoitus:

Rangaistusmääräysten 8 §:n mukaisesti rangaistulla on oikeus hakea muutosta tähän päätökseen valittamalla kirjallisesti Suomen Palloliiton valitusvaliokunnalle viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus voidaan toimittaa myös faksin tai sähköpostin välityksellä.

VEIKKAUSLIIGAN OTTELU ILVES – KUPS 12.7.2015

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti seuraavaa:

– Ilves: 600 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

– KuPS: 800 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään delegaatin raportti sekä Ilveksen turvapäällikön laatima turvapalautelomake. Ilves ja KuPS eivät toimittaneet vastineita pyynnöstä huolimatta.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että ennen ottelun alkupotkua vieras-joukkueen kannattajakatsomossa sytytettiin savu. Alkupotkun jälkeen samassa katsomonosassa sytytettiin soihtu.

Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. Ilves oli kotijoukkueena kyseisen ottelun järjestäjänä. Turvallisuusmääräysten 4.1.10 e-kohdan mukaan otteluun taikka ottelupaikan välittömään läheisyyteen ei saa tuoda mm. soihtuja tai savuja. Ilves ei pystynyt estämään soihdun ja savun tuomista katsomoon, joten sen katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. KuPS:n kannattajat sytyttivät savun ja soihdun, joten KuPS:n katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Rangaistusta määrättäessä kurinpitovaliokunta piti koventavana perusteena sitä, että molemmat seurat ovat syyllistyneet tällä kaudella kerran turvallisuusmääräysten rikkomiseen.

Valitusosoitus:

Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.

Rangaistukeen saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

KAKKOSEN OTTELU FC MYLLYPURO – JIPPO 12.7.2015

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti antaa FC Myllypurolle 200 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään erotuomarin raportti sekä FC Myllypuron vastine.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että ottelussa FC Myllypuro – JIPPO kotijoukkueella ei ollut kuin yksi havaittavissa oleva järjestyksenvalvoja. Ottelun jälkeen erotuomaristo joutui kävelemään katsomon edestä pitkän matkan ilman suojaa pukukoppeihin. Järjestyksenvalvoja ei ollut tilanteessa. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan tapahtunut.

Palloliiton kilpailutoiminto on kahdesti kuluvalla kaudella suullisesti huomauttanut FC Myllypuroa järjestysmiesten puuttumisesta tai vähäisestä määrästä.

Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. FC Myllypuro oli kyseisen ottelun järjestäjä. Määräysten 4.1.2 -kohdan mukaan pelaajien, joukkueiden taustahenkilöiden ja erotuomariston koskemattomuus on taattava koko ottelutapahtuman ajan. FC Myllypuro ei turvannut erotuomariston matkaa kentältä pukukoppeihin, joten sen katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Valitusosoitus:

Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.

Rangaistukseen saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.