
Veikkausliiga julkaisi uudistuneen brändinsä maanantaina reilu kuukausi ennen kauden 2025 alkamista. Kuten vastaavat uudistukset yleensäkin, tämäkin herätti paljon keskustelua ja mielipiteitä.
Veikkausliiga viettää tänä vuonna 35-vuotispäiväänsä, olkoonkin että ensimmäiset kaudet 1990-luvulla pelattiin Futisliigan nimellä. Ilme on matkan varrella uudistunut pari kertaa aiemminkin ja nyt eteenpäin mennään varsin rankastikin uudistuneella ilmeellä.
Veikkausliigan maanantaisessa tiedotteessa brändihankkeen vastuuhenkilönä Veikkausliigan toimiston puolelta mainittiin kaupallinen johtaja Nicolas Prieto, joka lienee paras henkilö kertomaan tarkemmin mistä oikein on kyse.
Minkä takia Veikkausliigan brändiä lähdettiin alun perin uudistamaan, koettiinko ettei entinen brändi toimi?
Brändiuudistus on osa meidän kokonaisvaltaista kehitysohjelmaa, jossa visio on olla Suomen paras urheilukokemus vuonna 2030. Lähtökohtaisesti uudella brändillä halutaan herättää iso yleisö Veikkausliigan pariin. Se, että ilme uudistuu on myös luonnollista kehitystä kaikilla toimijoilla alasta huolimatta.
Visuaalisen brändin itsessään tulee vastata nykyajan haasteisiin myös konkreettisen käytön osalta, ja nyt ollaan päästy siihen. Esimerkiksi digipintojen rooli on nykyisin todella keskeinen. Uuden tunnuksen liikekieli tulee olemaan myös tulevina vuosina paljon merkittävämmässä roolissa kuin se on ennen ollut.
Mikä oli lähtökohta brändiuudistukselle ja mitä sillä lähdettiin tavoittelemaan?
Tavoite on tietenkin nostaa Veikkausliigan arvoa laajemman yleisön silmissä, sekä tuoda ilme vastaamaan paremmin tämän päivän haasteita, niin teknisesti kuin myös mielikuvallisesti.
Veikkausliiga on maailman kansainvälisimmän lajin pääsarja Suomessa. Meidän ei kannata olla kuin muut, mutta omanlainen ja omannäköinen sarja. Tulevaisuuden Veikkausliigakatsojat ovat myös nyt nuoria, ja tulevat kasvamaan tämän ilmeen parissa. Meillä brändin keskiössä on myös yhdessä koettu tunne ja ilo, jolla halutaan toivottaa kaikki tervetulleeksi mukaan Veikkausliigan maailmaan.
Miten prosessi eteni ja miten nyt julkistettuun lopputulokseen lopulta päädyttiin?
Perustimme brändityöryhmän, joka oli hankkeessa alusta loppuun asti. Kumppaniksi meille valikoitui kilpailutuksen jälkeen BOND, jonka avulla ollaan päästy mielestäni upeaan lopputulokseen. Brändiuudistus tulee näkymään myös paljon muutenkin kuin vain logon ja tunnuksen osalta. Meille tulevaisuudessa tulee mm. olemaan tärkeää myös olla yhteiskunnallisempi ja näkyvämpi toimija. Lajin parissa uusi ilme saa lisää tilaa ajan kanssa kun sovellusten ja pintojen määrä kasvaa.
Maanantaina nähtiin uusi tunnus ja uusi tekstifontti ja etenkin sosiaalisen median puolella uutta visuaalista ilmettä. Onko tässä kaikki vai onko jotain vielä tulossa?
Uudistus on kokonaisvaltainen, joten kaikki graafiset elementit uudistuvat uuden ilmeen mukaiseksi. Visuaalisessa ilmeessä värikkyys ja graafisuus ovat todella isossa osassa. Haluamme tuoda mukaan iloa sekä vauhdin tuntua, mikä on näkynyt jo hyvin Ruudun tekemässä kausivideossa.
Somenkin puolella tulee näkymään paljon elementtejä, joita ei olla vielä näytetty. Myös kuvamaailma, johon pääsemme toden teolla keskittymään kauden alkaessa vaikuttaa ilmeeseen isosti.
Kuvamaailmassakin tonaliteetin muutoksella tuodaan meille enemmän elämänmakuista tekemistä.
Tällä hetkellä olemme uusimassa myös verkkosivuja, joihin uuden ilmeen lisäksi haluamme tuoda lisäsisältöjä palvelemaan yleisöä paremmin. Tämä on varmasti todella näkyvä muutos ja esittää yhdessä sovelluksessa ilmettä myös laajemmin. Verkkosivun parannukset tehdään vaiheittain kauden aikana ja varmasti kehitystyö jatkuu myös kauden yli.
Lisäksi uusimme brändiäänen ja äänimaailman kokonaisuudessaan ja se kuuluu varmasti kaikissa ottelutapahtumissa.
Kun ajattelee nyt uusittua tunnusta (merkki + tekstilogo), niin logon pyöreys ja tekstilogon terävät muodot ovat huomiota herättävä pari. Esimerkiksi logon huivifontti, jää myös enemmän meillä huomiofontiksi ja näkyy pääsääntöisesti vain tunnuksessa.
Myös logon monivärisyys on todella uniikki ajatus. Meillä on reilu kymmenkunta brändiväriä, joita tullaan käyttämään merkissä niitä vaihdellen. Nyt alkuun magenta-lime väriyhdistelmä tulee näkymään hieman korostetusti. Myös joukkueiden omat logot toivottavasti lisäävät logon käyttöä entisestään paikallisesti.

Miten brändiuudistus tulee auttamaan Veikkausliigan seuroja konkreettisesti?
Kaikki kehitystyö tähtää Veikkausliigan ja sen joukkueiden arvon ja vetovoiman kasvattamiseen. Tällä kaudella tähtäin on taas kasvattaa yleisömäärää edellisvuodesta. Nyt julkaistulla uudella brändillä on selvästi otettu aimo askel eteenpäin.
Sosiaalisen median maailma on monesti varsin julma, eikä vastaanotto brändiuudistuksen osalta ollut varsinaisesti yksimielisen ylistävä. Tuliko tämä yllätyksenä?
Veikkausliiga on Suomen isoimpia ja kiinnostavampia sarjoja, ja oli hienoa nähdä, että asia kiinnostaa. Samalla on myös luonnollista, että tämä jakaa mielipiteitä.
Koen kuitenkin, että valitsimme jopa aavistuksen turvallisen polun, jossa logokin on enemmän edellisen evoluutio kuin revoluutio. Tunnus haluttiin pitää yksinkertaisena, jolloin saadaan enemmän tilaa itse pelille ja jo mainituille tunteelle ja ilolle. Olen erittäin ilahtunut, että päädyttiin ratkaisuun, jossa kannattaja on keskiössä.
Ensireaktio ei tietenkään ole lopullinen tuomio. Miten uskot, että tähän brändiuudistukseen suhtaudutaan hiukan pidemmällä perspektiivillä eli vaikkapa nyt alkavan kauden lopulla?
Brändiuudistus kokonaisuudessaan on mahtava. Olen myös ehdottoman varma, että kauden lopussa kiitos seisoo. Uskon myös, että vuosien päästä seuraavan ilmeuudistuksen päivityksessä osassa ihmisissä herää sama vanhasta luopumisen pelko täysin samalla tavalla kuin tämän nyt julkaistun ilmeen osalta on syntynyt.