VEIKKAUSLIIGAN OTTELU FC LAHTI – FC INTER 3.5.2015

Päätös:

Kurinpitovaliokunta katsoi, ettei ole riittävää näyttöä FC Lahden syyllistymisestä rangaistavaan tekoon.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään FC Lahden turvallisuuspäällikön laatima turvapalaute, FC Lahden vastine sekä Vahid Hambon, ottelun erotuomarien ja delegaatin selvitykset.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että ottelun aikana ja ottelun jälkeen pääasiassa yksi FC Lahden kannattaja kohdisti FC Interin pelaajaa Vahid Hamboa kohtaan rasistista ja etniseen alkuperään liittyvää huutelua lähinnä vieraalla kielellä. Myös osa muista FC Lahden kannattajista osallistuivat joihinkin huutoihin. Huutelu alkoi ensimmäisellä puoliajalla.

Erotuomarit ja delegaatti eivät havainneet rasistista ja etniseen alkuperään liittyvää huutelua. Hambo on kuullut huutelun, mutta koska tämä huutelu on ollut pääosin vieraalla kielellä, muut eivät ole sitä ymmärtäneet. Kurinpitovaliokunta katsoo, ettei tässä nimenomaisessa tapauksessa ole selvää näyttöä FC Lahden syyllistymisestä rangaistavaan menettelyyn. FC Lahti on reagoinut olosuhteisiin nähden tarpeeksi nopeasti ja tarpeellisella voimalla. FC Lahti on antanut kannattajalle kotiotteluihin toistaiseksi voimassa olevan porttikiellon. Kurinpitovaliokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että rasistiseen ja etniseen alkuperään liittyvään huuteluun tulee välittömästi puuttua.

VEIKKAUSLIIGAN OTTELU HIFK – FC INTER 8.5.2015

Päätös:

Kurinpitovaliokunta katsoi, ettei ole riittävää näyttöä HIFK:n syyllistymisestä rangaistavaan tekoon.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään delegaatin raportti, raportin liitteenä ollut video sekä HIFK:n vastine.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että kotijoukkueen kannattajia tuli suuri määrä pois katsomosta juhliakseen maalia. HIFK:n kannattajien katsomon edessä oli mellakka-aita sekä sen edessä mainosaita, jotka osaltaan estivät kannattajien tulon kentälle.

Kurinpitovaliokunta katsoo, että ei ole tarpeeksi näyttöä siitä, että HIFK:n kannattajat olisivat olleet turvallisuusalueella. Järjestysmiehillä oli tilanne hallinnassa ja he pystyivät estämään kannattajien tulon kentälle. Kurinpitovaliokunta katsoo, että HIFK ei ole syyllistynyt rangaistavaan tekoon.

VEIKKAUSLIIGAN OTTELU KuPS – HJK 8.5.2015

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti seuraavaa:

KuPS: 500 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

HJK: 500 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään delegaatin raportti, raportin liitteenä ollut valokuva ja video sekä KuPS:n ja HJK:n vastineet.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että silloin, kun HJK:n kannattajat olivat poistumassa linja-autoonsa, he provosoituivat KuPS:n kannattajien juhlinnasta ja lähtivät juoksemaan kohti kotijoukkueen kannattajien katsomoa. Järjestysmiehet eivät olleet varautuneet tähän, vaan paikalla oli tässä vaiheessa vain yksi järjestysmies estämässä kannattajien kontaktia. Kahakassa oli mukana noin 10 HJK:n kannattajaa ja lähes saman verran KuPS:n kannattajia sekä noin 13 järjestysmiestä, jotka olivat päässeet kannattajien väliin. Järjestysmiehet onnistuivat pitämään kannattajat erillään, mutta saivat iskuja lähinnä HJK:n kannattajilta. Kahakka kesti noin viisi minuuttia.

Järjestysmiesten toiminta oli erittäin provosoitumatonta, sillä he pyrkivät pitämään kannattajat erillään toisistaan eivätkä vastanneet lyönteihin. Tilanteen rauhoituttua järjestysmiehet ohjasivat loput HJK:n kannattajat linja-autoonsa.

Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. KuPS oli kyseisen ottelun järjestäjä. Turvallisuusmääräysten 4.1.1 -kohdan mukaan järjestäjän tulee pyrkiä ottelun turvallisuuteen liittyvillä toimenpiteillä estämään ennakolta häiriöt ja vaaratilanteet. Määräysten 4.1.2 -kohdan mukaan mm. yleisön viihtyvyys ja turvallisuus on taattava koko ottelutapahtuman ajan. Määräysten 4.1.3 -kohdan mukaan ottelussa on käyttäydyttävä asiallisesti ja muita kohtuuttomasti häiritsemättä. KuPS ei ollut varautunut riittävästi kannattajien yhteenottoon, sillä vain yksi järjestysmies oli paikalla HJK:n kannattajien poistuessa. KuPS ei pystynyt estämään kannattajien yhteenottoa, joten sen katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä. Muuten järjestysmiesten toiminta oli esimerkillistä.

Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. HJK:n kannattajat lähtivät ottelun jälkeen juoksemaan kohti KuPS:n kannattajia ja ryhtyivät tappelemaan KuPS:n kannattajien kanssa, joten HJK:n katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä. Myös KuPS:n kannattajat olivat tappelussa mukana, joten KuPS:n katsotaan syyllistyneen turvallisuusmääräysten rikkomiseen myös näiltä osin.

Valitusosoitus:

Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.

Rangaistu saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

VEIKKAUSLIIGAN OTTELU ILVES – HIFK 14.5.2015

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti seuraavaa:

Ilves: 500 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

HIFK: 2 500 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään delegaatin raportti, raportin liitteenä ollut valokuva sekä Ilveksen ja HIFK:n vastineet.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että noin 40 HIFK:n kannattajaa ryntäsi yllättäen heille varatun lipunmyyntipisteen läpi järjestysmiesten estelyistä huolimatta. Järjestyksenvalvojat saivat tilanteen kuitenkin haltuun ja kannattajat ostivat liput. Vieraskatsomossa sytytettiin useita punaisia soihtuja sekä muita savu- ja pyroteknisiä välineitä. Osa näistä heitettiin katsomotilojen alle. Voimakkaan savun vaikutus kesti noin seitsemän minuuttia.

Hetki tämän jälkeen HIFK:n kannattajien edustaja kiipesi suojaverkon keskivaiheille verkon yläosaan, josta johti huutosakkia noin kahdeksan minuutin ajan. Tauon alkaessa muutamia kannattajia otettiin kiinni, jolloin HIFK:n kannattajia ryntäsi järjestyksenvalvojien kimppuun. Tappelua kesti muutaman minuutin ja poliisi vei viisi kannattajaa jatkoselvittelyihin. Kuusi järjestyksenvalvojaa loukkaantui tilanteessa.

Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. Ilves oli kotijoukkueena kyseisen ottelun järjestäjänä. Määräysten 4.1.10 e-kohdan mukaan otteluun taikka ottelupaikan välittömään läheisyyteen ei saa tuoda mm. ilotulitteita, soihtuja tai savuja. Ilves ei pystynyt estämään kannattajien rynnistystä lipunmyyntipisteen ohi. Lisäksi se ei pystynyt estämään soihtujen ja savujen tuomista katsomoon eikä niiden sytyttämistä. Ilveksen katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. Määräysten 4.1.3 -kohdan mukaan ottelussa on käyttäydyttävä asiallisesti ja muita kohtuuttomasti häiritsemättä. HIFK:n kannattajat kävivät käsiksi järjestysmiehiin. HIFK:n kannattajat sytyttivät ja heittivät soihtuja ja savuja sekä osa kannattajista myös ryntäsi yllättäen lipunmyyntipisteen läpi. Yksi kannattaja myös kiipesi suojaverkkoon. Näin ollen HIFK:n katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Kurinpitovaliokunta piti rangaistusta määrätessään HIFK:n osalta koventavana perusteena sitä, että tämä oli kolmas turvallisuusmääräysrikkomus tänä vuonna. Lisäksi HIFK on rikkonut vuosina 2013 ja 2014 molempina vuosina kolme kertaa turvallisuusmääräyksiä.

Valitusosoitus:

Ilves ei voi rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta tähän päätökseen Palloliiton valitusvaliokunnalta.

Rangaistu saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

HIFK:lla on rangaistusmääräysten 8 §:n mukaisesti oikeus hakea muutosta tähän päätökseen valittamalla kirjallisesti Suomen Palloliiton valitusvaliokunnalle viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

REGIONS CUPIN OTTELU NUPS – NOPSA 12.5.2015

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti antaa NuPS:lle 200 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään erotuomarin raportti sekä NuPS:n vastine.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että NuPS:n kannattajien katsomonosassa sytytettiin savu. Ottelua ei jouduttu keskeyttämään, vaikka savu tuli kenttäalueelle. Myös ottelun päätyttyä sytytettiin savuja ja soihtuja.

Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. NuPS oli kotijoukkueena kyseisen ottelun järjestäjänä. Turvallisuusmääräysten 4.1.10 e-kohdan mukaan otteluun taikka ottelupaikan välittömään läheisyyteen ei saa tuoda mm. ilotulitteita, soihtuja tai savuja. NuPS ei pystynyt estämään soihtujen ja savujen tuomista katsomoon eikä niiden sytyttämistä, joten sen katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. NuPS:n kannattajat sytyttivät soihtuja ja savuja. Näin ollen NuPS:n katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä myös näiltä osin.

Kurinpitovaliokunta piti rangaistusta määrätessään lieventävänä seikkana sitä, että NuPS pelaa Kolmosessa sekä sitä, ettei NuPS:lla ole aiempia turvallisuusmääräysrikkomuksia. Koventavana perusteena puolestaan kurinpitovaliokunta piti sitä, että turvallisuusmääräysrikkomuksia tapahtui kahteen eri kertaan.

Valitusosoitus:

Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.

Rangaistu saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

VEIKKAUSLIIGAN OTTELU ROPS – KUPS 14.5.2015

Päätös:

Kurinpitovaliokunta päätti antaa RoPS:lle 700 euroa sakkoa rangaistusmääräysten 3.1 §:n d-kohdan mukaisesti.

Perustelut:

Päätöstä tehdessään kurinpitovaliokunnalla on ollut käytössään delegaatin raportti sekä RoPS:n vastine.

Näiden perusteella katsotaan selvitetyksi, että kotijoukkueen maalin juhlinnan aikana räjähti äänekäs pommi. Ääni kuului samalta suunnalta, jossa RoPS:n kannattajat olivat. Järjestyksenvalvojat alkoivat saman tien tutkia tapahtunutta. Savua ei kuitenkaan havaittu.

Turvallisuusmääräysten 3.1 -kohdan mukaan tilaisuuden järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaa tilaisuuden järjestäjä. RoPS oli kotijoukkueena kyseisen ottelun järjestäjänä. Turvallisuusmääräysten 4.1.10 e-kohdan mukaan otteluun taikka ottelupaikan välittömään läheisyyteen ei saa tuoda mm. ilotulitteita, soihtuja tai savuja. RoPS ei pystynyt estämään paukkupommin tuomista katsomoon, joten sen katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä.

Turvallisuusmääräysten 3.5 -kohdan mukaan seura on vastuussa muun muassa kannattajiensa käytöksestä ottelutapahtumissa. RoPS:n kannattajien katsomonosassa sytytettiin paukkupommi. Näin ollen RoPS:n katsotaan rikkoneen turvallisuusmääräyksiä myös näiltä osin.

Kurinpitovaliokunta piti rangaistusta määrätessään koventavana perusteena sitä, että kyseessä oli Veikkausliigan seura ja ottelu.

Valitusosoitus:

Tähän päätökseen ei voi Rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta.

Rangaistu saa hakea muutosta tähän ratkaisuun valittamalla kirjallisesti Urheilun Oikeusturvalautakunnalle sen säännöissä mainituin edellytyksin 30 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

MUUT ASIAT

Kurinpitovaliokunta käsitteli FF Jaron valmentajan Alexei Eremenkon rasismisyytöksiä erotuomaria kohtaan. Kurinpitovaliokunta sai tiedoksi, että erotuomari Antti Munukkaa on syytetty rasismista ottelun jälkeen. Rasismi on katsottava aina vakavaksi. Kurinpitovaliokunta katsoo, että rangaistusmääräysten 5.4 §:n mukaan on painavia syitä ottaa tapaus käsittelyyn.