Opiskelumatkani on ulkomaiden osalta nyt päättynyt, ja on aika laittaa matkaa pakettiin. Matka oli mielenkiintoinen monestakin syystä. Maailmalla tuli kohdattua muun muassa Jari Litmasen entinen valmentaja Ajaxista, pelaajien kenkiä harjoituskentältä varasteleva kulkukoira ja Turkin looginen liikenne. Tärkeintä antia olivat kuitenkin erilaiset oppimiskokemukset jalkapalloon ja omiin käsityksiin liittyen.
Monet ihmiset ovat antaneet matkan varrella kultaisia neuvoja. Niihin ovat kuuluneet ensinnäkin se, kuinka tärkeää seuralla ja valmentajalla on luoda oma filosofia ja visio. Silloin, kun sinulla on selkeä elämän- ja toimintafilosofia ja visio siitä, mihin ja millä keinoilla haluat mennä, on toiminnan selkänoja vahva. Näiden päälle tarvitaan iso annos päämäärätietoisuutta, jonka avulla pystyt menemään tarvittaessa läpi harmaan kiven.
Usko meidän mahdollisuuksiimme on myös matkan aikana vahvistunut. Olemme jäljessä monella rintamalla ja monessa asiassa, mutta muiden kiinniottaminen ja joissakin asioissa jopa edelle meneminen on täysin mahdollista. Emme voi keksiä tekosyitä, kuten pohjoinen sijaintimme, väkimäärämme tai urheilijoidemme parempi soveltuvuus toisiin urheilulajeihin. Hyviä valmentajia ja hyviä pelaajia tulee niin erilaisista paikoista, ettei meidän kehittymisemme paremmiksi voi olla muuta kuin mahdollista.
Myös usko omaehtoisen pelailun ja leikin tärkeyteen kirkastui. Esimerkiksi AZ Alkmaarissa yritettiin lisätä lasten ja nuorten omaehtoista harjoittelua eri keinoin. Pelkkä organisoidun harjoittelun lisääminen ei lisää lasten ja nuorten sisäistä motivaatiota. Voisiko Suomen Palloliiton ja seurojen valmennuslinjauksiin kuulua suunnitelma omaehtoiseen harjoitteluun kasvattamisesta? Yhteinen pelaaminen auttaa myös pelinomaisen havainnoinnin ja päätöksenteon kehittymisessä, jotka ovat tärkeitä kehittämiskohteita valmennuksessamme ja pelaamisessamme.
Viimeinen ja tärkein asia on ollut se, kuinka tärkeää ja hienoa on antaa mahdollisuus uusille ajatuksille ja oppia koko ajan lisää. Maailma, mukaan luettuna jalkapallomaailma, ei ole vielä lähellekään valmis. Me voimme tehdä asiat todella paljon paremmin ja myös eri tavoin kuin nykyisin, joten miksi tyytyisimme nykyisiin tapoihimme? Esimerkiksi ihmisen ajattelusta ja oppimisesta tulee koko ajan lisää tietoa, jonka pohjalta meidän täytyy kehittää opetustapojamme jalkapallossakin.
Uusi luku on kääntymässä ja nyt etsin paikkaa, jossa voisin olla mukana kehittämässä huippujalkapalloa ja -pelaajia. Haluan sydämestäni kiittää kaikkia teitä, jotka olette auttaneet minua ennen matkaa ja matkan aikana. En pysty luettelemaan kaikkien auttaneiden ihmisten nimiä, sillä listasta tulisi todella pitkä. Yksi on kuitenkin mainittava, sillä ilman häntä matka ja elämä olisivat olleet paljon merkityksettömämpiä. Kiitos Harriet!
Jyväskylän yliopiston entinen voimistelunopettaja Erkki Tervo jakaa netissä tekemiään opetusvideoita, vaikka häntä on yritetty monta kertaa saada tuotteistamaan huippuideansa. Erkin hengessä haluan jakaa oppimispäiväkirjani videoineen ja harjoituspankkeineen kaikille niistä kiinnostuneille. Ne sisältävät paljon tuhkaa, mutta myös todella paljon timantteja. Voit katsoa ja ladata ne täältä.
Hyvää kesää kaikille!
Jani Sarajärvi
Lue myös:
Jani Sarajärvi: “Opintomatkalle Eurooppaan”
Jani Sarajärvi: Tanskalainen kultakaivos
Jani Sarajärvi: Palautteen tärkeys
Jani Sarajärvi: Tanskalainen kultakaivos vol. 2
Jani Sarajärvi:Inssin jälkeen alkaa oppiminen
Jani Sarajärvi: Päätöksiä, päätöksiä
Jani Sarajärvi: Harjoitusmäärät ja omaehtoinen harjoittelu
Jani Sarajärvi: Lisäoppia maailmalta
Jani Sarajärvi: Kehittymisen seuranta
Jani Sarajärvi on entinen jalkapalloilija ja nykyinen valmentaja. Hän on FC Kurenpoikien kasvatti, mutta on pelannut uransa aikana muun muassa VPS:ssa, IFK Norrköpingissä, AC Allianssissa, FF Jarossa sekä TPS:ssa. Hänellä on tilillään myös yksi A-maaottelu. Parin edelliskauden ajan Sarajärvi on toiminut Kakkosessa pelaavan FC YPA:n sekä Futsal-liigan Sievi Futsalin päävalmentajana. Sarajärvi on viime syksystä ammentanut valmennusoppia ulkomailta ja raportoinut opintomatkansa edesottamuksista Kymppipaikalle.